Tänkte ta en cykeltur i Norge. Flyger upp till Tromsö och cyklar söderut med racerhojen.

Tänkte ta en cykeltur i Norge. Flyger upp till Tromsö och cyklar söderut med racerhojen.
Tänkte ta en cykeltur i Norge. Flyger upp till Tromsö och cyklar söderut med racerhojen.

torsdag 16 juli 2015

Dag 14, 185km tot:2746km Egersund-Lindesnes fyr

Vaknade till klarblå himmel och strålande sol och så har det hållit i sig hela dagen så det blev en fin dag ner till Norges södra udde. Trodde det skulle vara lite planare här nere i södern men det är uppför och nerför mest hela tiden. Inte lika höga berg dock men ser ut att vara fina klätterklippor. Jag cyklar och spanar konstant efter schyssta sprickor som skulle kunna vara fina klätterleder. Trodde jag skulle vara framme betydligt tidigare idag men har tvingats till en del stora omvägar pga cykelförbud på en del vägar. Bl.a. så var det en bro över en fjord man inte fick cykla på och då fick jag runda fjorden istället. I Sollentuna kommuns nya cykelplan har man något man kallar genhetskvot där skall cykelvägens längd mellan två punkter dividerat med fågelvägen mellan samma punkter inte överstiga 1,25. Hade man gjort den uträkningen idag hade jag landat på ca 15 så dom har lite att jobba på här. Det är lätt att förbjuda men dom verkar mindre villiga att erbjuda alternativ. Jag ska inte bara klaga för många av omvägarna har varit riktigt sevärda speciellt en solig dag som denna. Sover på en klippa med utsikt mot Lindesnes fyr och troligen goda chanser för en fin soluppgång.

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar